www.villanyharfa.hu

Townscream: Nagyvárosi ikonok

Townscream: Nagyvárosi ikonok (1997)Tizenöt éve, 1999-ben szüntette be működését a magyar rocktörténet talán legpechesebb zenekara. Habár a Townscream együttes a koncertlehetőségek hiánya mellett Vedres Csaba előző zenekarának, az After Cryingnak árnyékával is mindvégig küzdött, egyetlen lemezével, az 1997-ben megjelent Nagyvárosi ikonok című albummal mégis maradandót alkotott: rocklemez nem szólt még ilyen átható erővel a nagyvárosi lét elidegenítő hatásáról.

Stryper: No More Hell To Pay

Stryper: No More Hell To pay (2013)Emlékszünk-e még a Europe együttes Final Countdown-jára? Fülbemászó, mégis kemény zene, bravúros hangszerbűvölés, extravagáns fellépőruhák, lobogó hajzuhatagok, elképesztő pirotechnika, s persze pózolás minden mennyiségben – a nyolcvanas évek glam-metáljának összes jellemzőjét egybesűríti e gigantikus sikerű dal, melynek szintidallamát és gitárszólóját azóta is számtalan kamaszsrác próbálgatta otthon, a haveroktól kölcsönkért vagy a szülőktől karácsonyra kikönyörgött hangszeren. Az azonban már kevesebbekhez jutott el ide, Közép-Európába, hogy a műfaj egyik zászlóvivője bizony egy keresztény együttes volt. A Stryper egyszerre terjesztette el a dallamos metál stílusjegyeit és fogadtatta el széles tömegekkel a keresztény üzenetet.

Fodor Tamás, Bayer Róbert: Eljöttünk Hozzád

Simon András: A Mindenség szívébenLegkésőbb advent elején szinte minden hazai gitáros énekkar elkezd felkészülni az esedékes pásztorjátékra, hiszen a szenteste délutánján, többnyire a templomban tartott karácsonyi műsor bizony zenei kíséretet kíván. Az epizodikus evangéliumi történet illusztrálásához leginkább egy sokféle forrásból összeválogatott dalcsokor a legkézenfekvőbb, ám egyre több helyen hangzik fel összekomponált, esetleg teljes egészében saját szerzésű karácsonyi misztériumjáték. Ebből az egyre növekvő – itt-ott hanghordozón is megjelenő – kínálatból emelkedik ki Fodor Tamás és Bayer Róbert Eljöttünk Hozzád című, 1998-ban megjelent karácsonyi dalciklusa, több tekintetben is.

Dés, Balázs, Voces4: Contemporary Gregorian

Contemporary Gregorian (2005)Nem tudjuk elképzelni, milyen lehetett a kor, amelyben a gregorián élő zenei köznyelvként működött. A valószínűleg örökre megismételhetetlen csodát, de még annak illúzióját sem akarja reprodukálni Dés László, a Balázs Elemér Quartet és a Voces4 Ensemble közös vállalkozása, a 2005-ben megjelent Contemporary Gregorian, mert alkotói tisztában voltak azzal, hogy ez lehetetlen. Sokkal nagyobb ambícióik voltak: Európa zenei anyanyelvét egy ma élő zenek köznyelv, a jazz sajátosságaival szerették volna ötvözni.

Pipó József: Szent Kereszt-mise

Pipó József: Szent Kereszt-mise (2013)Találós kérdés: dallamos és kerek, könnyen megtanulható és egyszerű, szájról szájra terjed az internetkorszakban, eredete ismeretlen. Mi az? Ha a magyar keresztény könnyűzene tájain keresgélünk, szinte biztosra vehetjük a megfejtést: Pipó József-dal. Míg a műfaj „öregjeinek”, Sillye Jenőnek, Daxnak vagy Borka Zsoltnak az életműve ma már jórészt hozzáférhető, Pipó Józsefről jószerével egyetlen könyv, cikk vagy utalás sem jelent meg eddig, néhány, nyomtatásban megjelent dalán kívül. Dalainak hatásáról és elkötelezettségéről városi legendák keringenek, ám most maga a szerző varázsolja elő magát: 39 évvel első dalainak megírása után végre önálló albummal jelentkezik Szent Kereszt-mise címmel. S ez több szempontból is jelzésértékű.

Ola Gjeilo: Northern Lights

Ola Gjeilo: Northern Lights (2012)Vannak még csodák – sóhajt fel megkönnyebbülten az újdonságok hajszolásába belefáradt zenehallgató, az életidegen szerzői koncepciókra ráunt zenetudós és a zenei tömegtermelés követésében megfásult recenzens. Ola Gjeilo 2012-ben megjelent szerzői lemezét, a Northern Lights című korongot ugyanis nem túlzás e szóval illetni. Hiszen a norvég származású szerző egyházzenei kórusműveit felsorakoztató album első taktusainak hallatán nem is zeneszerzői teljesítményre, a kitűnő előadásra vagy az igényes kivitelre, hanem valami egészen másra asszociálunk: Ola Gjeilo nem csak zenét írni, hanem imádkozni is tud. Nagy-nagy kincs ez Európa komolyzenéjének elitizmusba zárkózása idején.  

Helyes_Beat: Nincs más Isten

Helyes_Beat: Nincs más Isten (2013)Hogy Jézus üzenete aktuális, azt tudjuk. De egyúttal trendi is? S ha nem, feltétlenül azzá kell-e tennünk, hogy eljusson a címzett(ek)hez? Ilyen és ehhez hasonló kérdések jártak a fejemben, miközben a Helyes_Beat zenekar Nincs más Isten című, idén megjelent bemutatkozó lemezét hallgattam. A megoldáshoz nem igazán jutottam közelebb, de ez nem az album hibája.

Arvo Pärt: Passio

Arvo Pärt: PassioMinden, a transzcendencia iránt kicsit is érzékeny zeneszerző megilletődve veszi kézbe a passió szövegét, amikor úgy dönt, megzenésíti. A sűrű drámaiság, a szimbólumok egymásba fonódása, a próféciák beteljesedése, a vériszamos szenvedés és a tragikus, számunkra mégis reményt adó kereszthalál e súlyos tömörsége eleven felkiáltójel, melyhez mind lelkileg, mind művészileg nehéz felnőni. Az európai zenetörténet rendkívül gazdag passió-irodalma számos remekművet szült, ám előfordul, hogy épp a mégoly tiszteletreméltó hagyomány radikális elvetése nyit új utakat.

Signum: Benne van múltunk, jövőnk

Signum: Benne van múltunk, jövőnk (2012)Nem vagyok híve keresztény közösségeink egyre növekvő elkülönülésének, miszerint létrehozzuk minden kulturális, társadalmi jelenség vagy intézmény „keresztény változatát”, majd otthonossá varázsolt mikrovilágunkban kényelmesen berendezkedve végleg elfeledkezünk az evangelizálásról. Örömmel üdvözlöm tehát a Signum együttes muzsikáját, mely kortárs köntösbe öltözteti Jézus üzenetét. S ráadásul igazi bulizene. Farsang idején kivált érdemes elővenni a fénykorát az ezredfordulón élő, ma már inaktív együttes három albumnyi életművét, melyből Benne van múltunk, jövőnk címmel 2012 karácsonyára jelent meg összefoglaló válogatás.

Korál-sziget: Velem vándorol...

Korál-sziget: Velem vándorol (2011)Gyakran hangzik el a vád a keresztény ihletettségű kortárs zenével szemben, hogy az nem épít az európai egyházzene elmúlt évszázadainak eredményeire. Az állítás igaz is, meg nem is. Egyrészt immár majd’ százéves, tiszteletet parancsoló (bár nem tagadható, főként angolszász) hagyomány talaján áll mindaz, amit ma (félresikerült megnevezéssel) könnyűzenének nevezünk, s ez a tény kétségtelenül igaz a keresztény gitáros muzsikára is. Másrészt viszont valóban lámpással kell keresnünk a műfaj dalai között azokat, melyek büszkén felvállalják és felhasználják a hithű elődök istendicséretének zenei és szövegi örökségét. Szerencsére a helyzet változóban van, s ebben ezúttal evangélikus testvéreink mutatnak példát: a méltán elismert Promise együttes romjaiból alakult Korál-sziget 2011-es Velem vándorol... című albuma frissen és okosan elegyít régit és újat.

Bolyki Brothers: Karácsony

Bolyki Brothers: Karácsony (2009)Aki karácsony tájékán találkozott már bejglivel és egyéb finomságokkal, tanúsíthatja a közmondás igazát: néha a jóból is megárt a sok. Így van ez olyan alkotók esetében is, akik egyenletesen magas színvonalon ontják magukból műveiket (a zeneiparban ez leginkább stúdióalbum – koncertlemez – DVD sormintát jelent, lehetőleg évenkénti sűrűségben, nehogy a rajongók kiadvány nélkül maradjanak). A Bolyki Brothers kedvelőit viszont nem fenyegeti a jóllakottság unalma, hiszen a világszínvonalon muzsikáló acapella csapat ritkán jelentet meg új anyagot, az viszont mindig eseményszámba megy. Ahogy 2002-ben, úgy 2009-ben is párban érkezett két kiadvány: a fiúk a Power stúdiólemez után nem sokkal Karácsony címmel adtak ki EP-t.

Tolcsvay László – Tolcsvay Béla: Magyar Mise

„Érintsd meg a lelkem...”

Tolcsvay: Magyar Mise (1987)A fáma úgy szól, hogy Balás Béla – aki helyi káplánként anno Nagymarosra is elvitte Szilas Imre Beatmiséjét – a magyar beatkorszak hajnalán állítólag Illéséket is mise szerzésére kapacitálta (forrás, 107. oldal). A kívánság – talán „Beton” atya meglepetésére is – végül két évtizeddel később és egy szerzőpárossal arrébb talált nyitott fülekre, amiből aztán a magyar rocktörténet egyik legérdekesebb alkotása lett. A Tolcsvay testvérek Magyar Mise című műve ugyanis kapukat nyit meg: szerzőit új pályaszakasz felé indította, hallgatóinak számára pedig úgy beszél a spiritualitás fontosságáról, hogy nem követi szigorúan egyik felekezet előírásait sem.

Borka Zsolt, Sillye Jenő: Igazi Karácsony

Borka Zsolt, Sillye Jenő: Igazi Karácsony (2006)Ma már mindenki egyetért abban, hogy a zenepiac válságban van. Hat évvel ezelőtt ez talán nem volt még annyira nyilvánvaló, az azonban kétségtelenül látszott, hogy a hagyományos lemezkiadás korszaka leáldozóban van: a drasztikusan csökkenő eladások mellett egyre kevésbé éri meg a drága stúdiómunka. Műfajunkat, a magyar keresztény beat/rockzenét ez a jelenség szinte meg sem érintette, hiszen az létrejötte óta folyamatos idő-, energia- és pénzhiányban szenved. Mindezek fényében egyszerre korai és késői ez a lemez: Borka Zsolt és Sillye Jenő Igazi Karácsony című, 2006-ban megjelent albumán jól ismert klasszikusok szólnak modern köntösben, s bár tudható, hogy kevés pénzből készült, a vállalkozás fapados jellege korántsem érezhető a produkción.

Neal Morse: Momentum

Neal Morse: Momentum (2012)Neal Morse nem nyughat. Talán maga is érezte, ráférne némi pihenés, ám a kísérőfüzet sorai szerint épp nyaralás utáni semmittevésének közepén pattant ki agyából új dal, egy tévében látott tanúságtétel alapján. Ezt jó jelnek vette, a zenészhaverok ráértek, stúdióidő is volt, a többit tehát rábízta a fentiekre, s íme, pár hét alatt lőn új lemez. Aki enyhe iróniát vél felfedezni soraimban, nem téved túl nagyot, ám azt hiszem, igazságtalan vagyok, hiszen a végeredmény – az idén megjelent Momentum című új Neal Morse-album – önmagáért beszél. Minden tekintetben.

Eucharist: Minden mindenben / Mane nobiscum

Eucharist: Minden mindenben (2010)Az alkotóerő kifáradásáról tanúskodó legutolsó album (Szüless meg bennem!, 2006) és a koncertek megritkulása már jelezte, változás készül a Gável testvérek zenei szolgálatában. A 2008 pünkösdjén a zenekar honlapján közölt szöveg (majd egy kottakiadvány előszava) pedig már félreérthetetlenül utalt arra, hogy a névváltozás egyben lelki megújulást takar. A vallomás sorai Jézusnak újra, ezúttal maradéktalanul átadott életről és szolgálatról szóltak. Ritkább lemeztermésre és kevesebb nagykoncertre számíthattunk tehát az ezentúl Eucharist néven továbbmuzsikáló Gável testvérektől, akik időközben azért megírták a 2008-as Magyar Sydney himnuszát, majd év végén egy fél órás akusztikus mini-albummal jelentkeztek Mane nobiscum címmel. A már akkor tervezett nagylemez, a Minden mindenben végül két évvel később, 2010-ben jelent meg.

Taizé: Jézus eljön hozzád

Taizé: Jézus eljön hozzád (2012)Csendes korszakváltás – ötlött fel bennem a legújabb magyar nyelvű taizéi lemez, a 2012 tavaszán megjelent Jézus eljön hozzád című album első meghallgatása után. Úgy gondolom, a hallott zenére, a stúdiófelvétel körülményeire, valamint a taizéi mozgalom helyzetére egyaránt vonatkoztatható ez, mielőtt azonban madártávlatból elemeznénk nagyívű folyamatokat, essék szó magáról a friss korongról.

Gryllus: Pál apostol (2011)

Gryllus: Pál apostol (2011)Nyíltan vallásos töltetű zenét a szocializmus Magyarországán – néhány kósza kivételtől, valamint a hatalom által ártalmatlannak ítélt klasszikus egyházzenei szcéna műveitől eltekintve – gyakorlatilag nem lehetett hivatalosan kiadni. Az élő előadások diktafon-felvételei, titkos pince-stúdiók termékei kézről kézre jártak az egykor szorongató, ma már izgalmassá szelídült illegalitásban, ám ez a hőskorszak legkorábban a rendszerváltozás környékén biztosan befejeződött. Az enyhülő légkört érzékelve tucatnyi szerző érzett nagy kedvet arra, hogy kortárs zenei művel fejezze ki sokak hitét, elég csupán a Tolcsvay-testvérek 1987-es Magyar miséjére, ennek párdarabjára, Illés Lajos Velünk az Isten-jére vagy mondjuk Vukán Györgynek II. János Pál magyarországi látogatásának alkalmából írt miséjére gondolni. A(z akkor még létező) lemezboltok polcain e kiadványok között ott pihent Gryllus Dániel és Sumonyi Zoltán 1991-ben kiadott Pál apostol című albuma is.

Görög Andrea: Keresztút

Szentkút, GencsapátiElterjedt szokás, hogy nagyböjt idején különféle, gitáros énekkarra íródott keresztutak hangzanak fel itt-ott, ezek közös jellemzője azonban, hogy előadásra termett dalfüzérek. Önmagukban is lelki tartalmat hordozva tulajdonképpen a keresztúti állomások elmélkedéseinek szerepét töltik be, s megtanulásuk több esetben komoly felkészülést és alapos gyakorlást igényel. Görög Andrea Keresztút című műve talán az első azon darabok sorában, melyek a gitáros műfajon belül kifejezetten liturgikus használatra készültek.

Sillye Jenő – Kovács Gábor: Kristályóriás

Sillye-Kovács: Kristályóriás (MC kiadás)Zenei eszmélésemre nagy hatással volt, amikor a klasszikus zene remekművei mellett a 90-es évek elején egyszerre került a kezembe az István, a király és a Kristályóriás lemeze. Előbbi jól körülhatárolható karaktereivel, világos alapszituációjával és közvetlen hatásmechanizmusú, lényegretörő zenéjével azonnal elvarázsolt. A Kristályóriás nehezebb diónak tűnt, mely csak évekkel később talált utat hozzám. Azóta rájöttem, Sillye Jenő és Kovács Gábor húsvéti oratóriuma bizonyos szempontból a szélesebb értelemben vett műfaj egyik legkiemelkedőbb alkotása – beszéljünk akár dramatizált világi rockzenéről vagy vallásos ihletésű beatmuzsikáról.

Folk Iván: Ember a Földön

Folk Iván: Ember a FöldönOlvasom a Szombathelyi Egyházmegye holnapján az Új Evangelizáció évét meghirdető körlevél sorait, s közben Folk Iván Ember a Földön című albuma szól. A két élmény fantasztikusan egymásra talál gondolataimban, pedig a kapcsolat nem magától értetődő – nem is hit-, inkább művészi szempontból.