www.villanyharfa.hu

Taizé: Laudemus Deum

Taizé: Laudemus Deum (2017)Nem könnyű megmondani, hogy tizenkét évvel az alapító, Roger Schutz halála után merre tart ma a Taizéi Mozgalom. S lehet, hogy naivitás egy friss hangfelvételtől válaszokat várni, ám a Laudemus Deum címmel idén tavasszal megjelent új, magyar nyelvű album mégiscsak jelez valamit – miközben nem több és nem kevesebb, mint egy komoly odafigyeléssel, imádságos légkörben felvett, kiváló lemez.

LemezfelvételTaizének mindig is meghatározó eleme volt a zene: az énekek pünkösdi nyelvcsodát visszhangzó soknyelvűsége, a klasszikus európai kóruskultúra hatása és keleti ihletettségű, repetitív szerkezete kisebb zenei megújulást indított el az arra fogékonyak között a hatvanas-hetvenes évekbeli keresztény beat-forradalom árnyékában. Roger testvér Szentlélek-ihlette intuícióval olyan zeneszerzőt kért fel hat évtizeddel ezelőtt az énekek megkomponálására Jacques Berthier (1923-1994) személyében, aki az első pillanattól kezdve megértette a lényeget: ezeknek a daloknak imádságra kell születniük. A dallaminvenció, a letisztult megformálás és az összhangzattani virtuozitás mind-mind másodlagos, a párizsi Szent Ignác jezsuita templom egykori karnagya csodát művelt: megszentelő erejű imanyelvet és egységes zenei arculatot adott a közösségnek. A megszámlálhatatlan, slágerré vált ének mellett egy-egy ismeretlenebb darabjának felhangzásakor is azonnal felismerhető Berthier szerzői kézjegye. Nincs ez másként Missa pro Europa című művével sem, mely különleges ékkőként ragyog az új lemezünkön sorakozó énekek között.

LemezfelvételEzen kívül csupán két dal, az In te confido és a Jézusom, áldalak őrzi Taizé első zeneszerzőjének emlékét, a többi tizenhárom kompozíció vegyes forrásból származik, legtöbbjüket egységes „Taizé” megjelöléssel immár maguk a taizéi testvérek írják. Szó sincs azonban arról, hogy felborulna a hosszú évtizedek óta jól ismert hangvétel: az új énekek szépen belesimulnak a mozgalom lassan hatvan éve bővülő repertoárjába, mely továbbra sem kel versenyre az egyre harsogóbb világzajjal, ám aki felfigyel rá, azt bevonja imádságos légkörébe. Az egységes hangzásvilágot ugyanakkor pozitív értelemben töri meg egy-egy lendületesebb, stilizált tánchoz közelítő tempó (Boldogok mind; Örömöm Jézus), néhány szabadabb ritmikára komponált dallam (Laudemus Deum; Mily boldog) illetve itt-ott felbukkanó imitáció (Szavad, Uram lámpás; Benedictus Dominus; Laudemus Deum). A Benedictus Dominus kitörő öröme, az Életadó Szentlélek, jöjj sallangmentes drámaisága, a Hogyha hívom és a Mane nobiscum csendes, bizalomteli derűje vagy a Jézusom, áldalak gyönyörűen kiteljesedő dallamai nehezen feledhető csúcspontjai az albumnak, melyet végül egy monumentális ortodox alleluja koronáz meg.

LemezfelvételNem könnyű megmondani, hogy tizenkét évvel az alapító, Roger Schutz halála után merre tart ma a Taizéi Mozgalom. Újdonságereje alábbhagyott, talán a kezdeti ökumenikus lendület is megtorpant, s csendes korszakváltásként szelíden új horizontok felé tekint – csakúgy, mint ez az album, mely úgy őrzi meg az összetéveszthetetlen „taizéi hangzást”, hogy közben új énekeket ismertet meg velünk. Épp ahogy a Szentlélek szokott munkálkodni.

(Laudemus Deum – taizéi énekek; Jacques Berthier: Missa pro Europa, Cselekvő Remény Alapítvány, 61 perc, 2017)

Paksa Balázs

(Megjelent: Új Ember, 2017. július)